Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistys

Kuopion Luonnon Ystäväin Yhdistys r.y. (KLYY) (The Kuopio Naturalists' Society) on suomalainen luonnonsuojeluyhdistys. Yhdistys perustettiin 1896 ja se on Suomen vanhin luonnonsuojeluyhdistys [1], sekä toiseksi vanhin suomenkielinen luonnontieteellinen seura. Se kuuluu Suomen luonnonsuojeluliittoon Pohjois-Savon luonnonsuojelupiirin kautta.

Yhdistyksen toimenkuvaan kuuluu muun muassa luonnontutkimusten rahoittaminen ja retkien järjestäminen. KLYY on perustanut Kuopion luonnontieteellisen museon kokoelmat vuonna 1897. Kokoelmat siirtyivät Kuopion kaupungille vähitellen 1970-1980-lukujen aikana. KLYY omistaa luonnonsuojelualueita Maaningan Korkeakoskella, Nilsiän Pisalla ja Rautalammin Kokkokalliolla [2]. Yhdistys jakoi rahastostaan apurahoja esim. vuonna 2021 41 090  euroa. Suurimpia ovat Lehtori Betty Väänäsen apurahat, joita jaetaan genetiikan tutkijoille ja opiskelijoille.

KLYY:n taidekokoelmien ensimmäinen teos oli kunniajäseneksi kutsutun taiteilija Ferdinand von Wrightin vuonna 1898 yhdistykselle lahjoittama taulu Teeriä huurteisella rannalla. Taidekokoelma on suurelta osin lahjoitettu Kuopion taidemuseolle 1990-luvulla. Valokuvaaja Viktor Barsokevitšin negatiivikokoelma lahjoitettiin kaupungille vuonna 1985 ja sen innoittamana Kuopioon perustettiin VB-valokuvakeskus.

Nykyisiin kunniajäseniin kuuluu mm. presidenttipari Martti ja Eeva Ahtisaari, jotka 1950-luvulla toimivat yhdistyksen nuorten jaostossa.

Vuonna 2024 KLYY:ssä on noin 1450 jäsentä, joista monet kuuluivat myös yhdistyksen eri harrastusaloja edustaviin jaostoihin ja toimintaryhmiin. Vuoden 2021 lopussa tapahtui muutoksia yhdistysrakenteessa. Aiemmin jaostona toiminut Lintuyhdistys Kuikka päätti syyskokouksessa rekisteröityä ja on nyt Lintuyhdistys Kuikka ry. Tämän muutoksen myötä KLYY:ssä jatkaa lintuharrastustoimintaa Lintukerho.

KLYY:n puheenjohtajana vuonna 2024 toimii Ari Kekäläinen.

Yhdistyksen vuoden 2024 hallitukseen kuuluvat:

Ari Kekäläinen, puheenjohtaja, 0444931288, puheenjohtaja [at] klyy.fi

Tapio Osala, 0400761185, tapio.antero.osala [at] gmail.com

Kaisa-Maria Remes, sihteeri, 0505449016, kaisamaria.remes [at] gmail.com

Mervi Hyvönen, 0445725101, mervi.t.hyvonen [at] gmail.com

Tapio Nevalainen, 0407089058, tapio.nevalainen [at] uef.fi

Laura Okkonen, laura.okkonen [at] opedu.kuopio.fi

Erwin Woitsch, erwin [at] woitsch.com

tapahtumat [at] klyy.fi (tapahtumailmoitukset ja ilmoittautumiset)
luonnonystavat [at] klyy.fi (lasku-, jäsenmaksu- ja jäsenrekisteriasiat)